..Faedah Puasa : DETOKSIFIKASI..



Puasa menyumbang kepada detoksifikasi.

Semasa berpuasa dan dalam keadaan makanan tidak tersedia kebanyakan tenaga didapati dari karbohidrat dan lemak yang tersimpan dalam badan sebagai rizab (reserved). Sumber rizab karbohidrat akan digunakan dulu, diikuti oleh lemak. Oleh kerana banyak toksin terlarut dalam lemak rizab, maka pembakaran lemak rizab akan menggalakkan detoksifikasi toksin ini. Toksin persekitaran seperti racun rumpai, hormon, xinoestrogen dan sebagainya akan dibuang bersama lemak rizab. Makin banyak lemak dibakar, makin banyak detoksifikasi berlaku.

Bagaimanapun, ada golongan yang malas bersahur. Ini bermakna rizab karbohidrat habis digunakan dan lemak digunakan ke tahap maksimum hingga hampir habis, lalu memaksa badan mencari alternatif tenaga dari otot. Otot tidak sepatutnya dibakar semasa berpuasa. Hanya mereka yang kebuluran memecahkan otot untuk tenaga.

Bersahur membantu badan memelihara otot, dan SSSolution membekalkan asid amino sumber wei (protein sensitif haba dari susu) yang membina otot. Ini memastikan bekalan protein mencukupi untuk mengelakkan "autolysis muscle" dalam badan mereka yang berpuasa.

Comments

Popular posts from this blog

7.2.2013

Sampai Hujung Nyawa..

Selamat Kembali..