..i fOlLow U..

Thursday, September 23, 2010

..SeKolaH...

comei dak ?

SMK Abdullah Munshi tempat aku mencari ilmu sewaktu lepas sekolah rendah. Walaupun keputusan UPSR aku tak berapa bagus,aku buat jugak rayuan untuk masuk ke sekolah tue.Syarat untuk masuk ke sekolah tue amat ketat. Maklumlah zaman aku tue,sekolah nie merupakan salah satu sekolah yang terkenal kat Penang nie. Memang banyak kenangan kat sekolah nie kan... Kenangan tue memang susah nak luput dari kotak fikiran aku.. tambah-tambah time aku kat asrama sekolah. Antaranya macam-macam jenis aktivitii yang kami lakukan. pagi-pagi bangun mandi,solat berjemaah,makan dalam trey,beratur sebelum naik bas sekolah,balik skolah ada persatuan.. tapi malas nak pegi.. masok kelas asek nak tdo jer bila cekgu start mengajar. Aku la yang paling kuat tido dalam kelas dulu hehehe balik skolah,g makan dulu.. pastu mandi,siap-siap nak p study pulak.. time study wat home work,kalau malas.. tido depan buku... lepas tue balik study,sembahyang berjemaah.siap-siap bersukan pulak.. adeh.. kalau nak cerita memang panjang lagi... aku nie masa dulu garang jugak..sekarang pon maseh garang lagi.. tapi baek hati tau heh heh heh

...aidilFitrI 2010....

Salam Aidilfitri buat semua rakan-rakan.....selesai sudah kita sebagai umat Islam melaksanakan tanggungjawab sebagai khalifah di Bumi Allah. Sekarang di ikuti pula dengan puasa 6 hari selepas hari raya..:) Alhamdulillah dapat jugak beraya di kampung tahun nie. Walaupun masanya tak begitu lama,tapi amat berpuas hati..Dapat balik ke kampung dua hari sebelum raya memang amat mengujakan..dapat jugak berbuka puasa bersama abah,emak,adik,tok,kakak,serta abang ipar..lepas berbuka puasa di ikuti pula dengan solat tarawih di surau.. Selesai solat,apa lagi..sesi mengemas umah la pulak.. kalau kemas siang-siang lapar pulak kan.... Keesokan harinya, persiapan bahan-bahan untuk buat ketupat,kuah kacang serta rendang ayam tersedia.. lemang pulak,kami beli "LEMANG PAK YA" antara lemang yang terfemes kat penang.


[Hari raya pertama]
Selepas solah subuh.. mandi sunat Hari Raya.. siap-siap untuk ke masjid Solat Sunat hari Raya bahagianya. Bersalam-salaman seisi keluarga... menjamu selera ketupat rendang serta kuih raya..

[nenek tersayang ]

Raya kedua
ayu & me
[raya ketiga]
get ready g kenduri anak kawan abah mahayu talib kat Sg- Petani. Cepat betul sampai jodoh dia :) TAHNIAH pastu singgah open house umah Paksu kat bertam perdana :D
sampai ja umah,terus get ready memasak ngan mak..sedara penuh datang umah malam tue.. mekaseh yea...

Cik nadiah kite nie bertunang hari nie.aku sempat pergi ucapkan TAHNIAH jer.xsempat nak temankan dia pada hari nie.. dah ada yang booking nie. tak lama lagi buleh la makan kenuri lagi...
[Raya keempat]
..Open House uMah saya..
nie la antara tetamu yang hadir...

adik-adik junior S-A-m

sahabat alam maya [VF]

kawan-kawan sekolah menengah
[Raya kelima]
pulang ke ibu kota untuk meneruskan tugas

..JOdOh @ takDir...

“Jodoh di tangan Tuhan dan manusia wajib berikhtiar mencari dan memilihnya sesuai dengan ketentuan yang ditentukan Tuhan”

Pendapat ini lebih sempurna. Memang itulah aturan mencari dan memilih jodoh. Selain daripada pendapat di atas, masih ada cara lain yang digunakan di beberapa tempat seperti :

1. Jodoh dicari dan dipilih oleh orang tua tetapi perkahwinanberlangsung atas persetujuan anak.

2. Anak lelaki mencari dan memilih jodohnya sendiri tetapi keputusan berkahwin bergantung kepada orang tua.

3. Anak lelaki atau perempuan mencari atau memilih jodohnya sendiri tetapi keputusan perkahwinan bergantung kepada kedua belah pihak orang tua.

4. Anak lelaki atau perempuan mencari atau memilih jodohnya sendiri serta menentukan sendiri perkahwinannya.Mengikut ajaran Islam, persetujuan antara kedua belah pihak merupakan perkara asas, iaitu atas persetujuan dari calon suami dan isteri. Ini disebabkan perkahwinan di dalam Islam bertujuan untuk keselamatan dan kesejahteraan pasangan tersebut.
Kedua orang tua harus turut serta memikirkan atau memerhatikan jodoh bagi anaknya. Jadi masalah memilih jodoh dalam Islam boleh dilakukan oleh anak ataupun kedua orang tua.
Namun begitu, kedua orang tua tidak boleh sesuka hati mencarikan calon untuk anaknya. Ianya mestilah berlandaskan ajaran Islam.

Bagi menentukan jodoh untuk kaum wanita, setidak-tidaknya perlu diperhatikan beberapa ciri berikut:

i. Pemimpin keluarga yang baik dan bertanggungjawab untuk membina rumahtangga.
ii.Mencari nafkah yang jujur dan berhasil
iii. Pasangan ideal dalam erti;- bersikap baik terhadap isteri- dapat memberikan kebebasan berfikir dan memberi pendapat- menerima kekurangan dan kelemahan isteri- dapat membantu tugas isteri dalam keadaan dan kegiatan tertentu- dapat menjaga kewibawaan isteri- dapat membimbing isteri ke jalan yang baik- dapat menghormati dan menyayangi sanak keluarga isteri
iv. Bapa yang baik dan sayang kepada anak-anak
v. Pasangan yang baik zahir dan batin


> intim.wordpress.com