Mengawal amarah..

Assalammualaikum wbt dan salam sejahtera...

Memang betul kata pepatah kerana mulut badan binasa..begitulah yang terjadi hari ini...akibat salah informasi aku kena marah,dan mungkin marah ini boleh menyebabkan tempias kepada orang sekeliling.. MAAFkan saya.. Memang tak dapat nak sembunyikan emosi jika kita berada marah atau orang marahkan kita.. Kita harus menerima kesalahn diri da bertanggungjawab ke atas kesalahan kita.Walaupon kita membizikan diri,ia tetap tempias pada kerja yang kita laukan..

Perkataan "MAAF" salah satu perkataan wajib jika kita membuat kesalahan.. Lafazknnya jika kita membuat salah daam sedar mahupun tidak.. sekurang-kuragnya mampu meredakan sedikit kemarahan.. Manusia manalah yang tidak pernah membuat salah..tapi harus di ingatkan jika sudah berbuat salah,jangan kita ulanginya di masa hadapan..jadikanlah ia satu pengajaran..

Pelbagai doa yang kita boleh amalkan contohnya..
Surah Al- Anbiyaa'
Ayat 69
Terjemahan

"Hai Api, Jadilah Engkau sejuk serta Selamat sejahtera kepada Ibrahim (nabi)!
 
Berdoa merupakan langkah yang amat berkesan untuk mengelakkan diri kita mudah rasa marah. Oleh yang demikian, nabi SAW telah menjelaskan bahawa ’doa itu senjata bagi orang yang beriman’. Antara doa yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW ialah:

Ya Allah berikanlah kekuatan jiwa padaku, sucikanlah jiwaku, Engkaulah yang paling elok yang menyucikannya, Engkaulah walinya dan Engkaulah tuannya.

Ya Allah Ya Tuhanku, Yanga Maha Mengetahui Perkara Yang Ghaib dan Nyata, Pencipta langit dan bumi, Tuhan segala sesuatu dan Pemiliknya. Aku bersaksi tiada Tuhan melainkan Engkau. Aku Memohon dengan Engkau daripada keburukan diriku dan daripada keburukan Syaitan serta sekutunya. Doa ini diajarkan oleh Rasulullah SAW kepada Abu Bakr al-Siddiq r.a.

Mengambil wuduk serta berdiam diri da mengucapkan a'zubillahi minasy sytanir rajim...


Semoga dapat meredakan kemarahanku serta orang yang memarahiku.... Amin...

Comments

Popular posts from this blog

7.2.2013

Selamat Kembali..

Sampai Hujung Nyawa..