..Info Tentang Kolestrol...




Memahami kolestrol merbahaya dan kolestrol tidak merbahaya








Assalammualaikum wbt dan Salm Sejahtera...

Apa khabar anda?Pastinya anda tergolong dalam sebilangan bsar yang menjaga kesihatan dengan cara yang brbeza kan... Pastinya mendapat result yang TERBAIK...

Hurm... beberap hari lepas saya terbaca satu result darah kawan sekerja..result yang lain amat baik tetapi yang satu itu la amat tinggi sekali kandungan kolestrol dalam badan...Di sini sy nak share sesuatu tentang memahami kolestrol yang di petik daripada nota Prof. Dr Azhar Mat Easa,Pakar Perunding Pemakanan...





Beberapa bulan lalu, ada segelintir orang yang tidak bertanggungjawap yang sengaja menabur paku di atas jalanraya berdekatan jambatan dan di atas jambatan Pulau Pinang. Bayangkan 100 buah motosikal dengan tayar pancit di atas jambatan Pulau Pinang. Motosikal yang diparkir di tepi jalan ini tidak begitu mengganggu lalulintas. Tetapi, bayangkan pula 100 buah bas dengan tayar pancit di atas jambatan. Jambatan tentu menjadi sesak, sempit dan mencemaskan.

Ada dua jenis kolesterol; yang bahaya dan tidak merbahaya. Dalam cerita tadi, motosikal bolehlah diibaratkan seperti kolesterol tidak merbahaya atau higher density cholesterol, (HDL), sementara bas pula seperti kolesterol merbahaya, atau lower density cholesterol (LDL) yang cenderung mengalami inflamasi dan memendap pada pembuluh darah. Punca motosikal dan bas pancit adalah paku. Paku boleh disamakan dengan radikal bebas. Punca kesesakan bukan bas, tetapi paku.

Apa yang menyebabkan saluran darah menyempit? Punca utama bukan kolesterol (ia menyumbang tetapi bukan punca utama), tetapi adalah radikal bebas yang berlebihan. Sistem antioksidan badan gagal menanganinya kerana badan semakin berusia dan antioksidan badan berkurangan.

Produk antioksidan, antiinflamasi utama: i complex dan Iso7. Produk lain seperti BYoung, memo complex, vegivera dan spirulina boleh membantu tetapi i complex dan ISO7 yang paling kuat.

Oleh itu..pilih pemakanan yang terbaik demi menjaga kesihatan diri sendiri dan keluarga... Anda bagaimana? Dah lakukan pemeriksaan darah?

Comments

Azian Elias said…
salam kenal..

puas gak cuba nak ubah cara pemakanan..tapi sellau fail..hee
!eNa PnG said…
salam kenal kak Azian..


hehehe nampaknya akak seorang yg suka makan kan...kena la ada jadual pemakanan yang betul.. insyallah boleh... Sebab kita adalah apa yang kita makan hari ini...

Popular posts from this blog

7.2.2013

Selamat Kembali..

Sampai Hujung Nyawa..