Sesudah Subuh...

Assalammualaikum wbt...Tertarik pabila membuka almari yang berada dikamar menggamit aku menyelak halaman demi halaman selepas menunaikan solat subuh di kg halaman Sg.Ara.. Naskah yang telah ku beli hampir setahun masih tersusun dalam almari kayu tersebut...Aku pasti sudah ku mendalmi isinya namun jalan ceritanya bagai sudah tiada dalam ingatan.. hati terpaut pada bait-bait kata yang diselitkan bersama kisah ini...kisah Panggil Aku Najiha

Frasa "Jika adat sudah tida bermakna,cabut saja Melayu dari dirimu"
Amat mendalam maksudnya...walau di mana kita berada..adat adab sopan seorang Melayu pasti terus dipelihara..Jika dilupakan,sedikit binasa jua kelihatan,berbaliklah ke asalnya..suatu waktu,hidup hidup bukan medan pertarungan tetapi tempat manusia menjadi manusia.."Membijaksanakan akal dan diri" Untuk menjadi cerdik pula tidak semudah bersiul atau memetik jari.Banyak dugaan dan ujian yang perlu dilalui agar akal kita tajam menangkap kemungkinan dan tepat membuat keputusan memandangkan hanya keputusan yang tepat sahaja akan menatijahkan kemurnian..

Harapan itu semangat..Tunjang cita-cita kerana tanpa harapan,cita-cita sukar dijadikan realiti.

Hijrah rasa,kasih malah yang lebih besar ialah hijrah iman..Dua kali kesempatan diberi oleh TUHAN,pasti gunakan ia sebaiknya.."kalau JUJUR,apa salahnya"..perasaan kasih tu bukan kita buat..Jika percaya TUHAN,mestilah percayakan takdirnya.
Lelaki itu hanya boleh menangis dua perkara iaitu,ALLAH dan ibunya..menerima kekalahan dengan hormat dan tawaduk.

Saya sayang awak bukan cuma di sini atau sekarang.Di mana pun saya,di mana pun awak,saya tetap akan mengingati awak.Selagi TUHAN memberi saya keupayaan hati,saya akan beristiqamah dengan rasa itu..

Setiap bait katanya ada kebenaran..aku bukanlah yang arif dalam bermadah pujangga namun aku suka melewatinya....


Semoga Allah memberkati orang-orang yang aku sayang sama ada dalam pengetahuannya atau sebaliknya...Amin...

Comments

Popular posts from this blog

Selamat Kembali..

7.2.2013

Sampai Hujung Nyawa..